Na posiedzeniu Rady Ministrów 20 czerwca br. podjęto decyzję o zwiększeniu o 28 mld zł limitu finansowego na program budowy dróg, w tym 21 mld zostanie przeznaczonych na budowę trasy Via Carpatia.
Potwierdzają się słowa ministra budownictwa i infrastruktury Andrzeja Adamczyka, który w maju tego roku informował: – Rok 2025 będzie tym rokiem, kiedy na całym przebiegu trasa Via Carpatia powinna być gotowa. Mówię ostrożnie 2025, ale realnie możemy liczyć, że cały przebieg Via Carpatii w Polsce byłby gotowy w roku 2024.
Rada Ministrów poinformowała, że zwiększenie środków jest niezbędne ze względu na konieczność podjęcia wzmożonych działań inwestycyjnych na terenie wschodniej Polski – przez realizację brakujących odcinków szlaku Via Carpatia w ciągu drogi S19 i S8.
„Via Carpatia to kluczowy, transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Zaletami tej inwestycji będzie m.in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień międzynarodowej wymiany handlowej oraz wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych” – napisano w komunikacie po posiedzeniu rządu.
Dzięki dodatkowym pieniądzom będzie można zrealizować w założonych terminach wszystkie brakujące odcinki drogi między Rzeszowem a Lublinem. Na Podkarpaciu trasa jest gotowa na razie między Świlczą a Stobierną, ale latem drogowcy otworzą dwa jej kolejne odcinki. Pierwszy prowadzi ze Świlczy do węzła „Rzeszów-Południe” w Kielanówce. Drugi łączy Stobierną z Sokołowem Małopolskim. W stronę Barwinka prace są mniej zaawansowane. Pod koniec ubiegłego roku zarezerwowano 70 milionów złotych na prace hydrologiczno-geologiczne pod budowę całej trasy, między stolicą regionu, a granicą ze Słowacją. Ta część S19 jest uznawana za najtrudniejszą. Głównie ze względu na ukształtowanie terenu, które wymaga puszczenia trasy przez cztery tunele. Pierwszy powstanie za Lutoryżem. Między Babicą a Domaradzem, na odcinku o długości 23,4 km zaplanowana jest budowa trzech kolejnych tuneli. Ta część trasy nie jest jeszcze zaprojektowana i powstanie nie wcześniej niż w 2023 roku. Jej budowa zostanie podzielona na odcinki: Babica – Domaradz (23 kilometry), Domaradz – Miejsce Piastowe (22 kilometry), Miejsce Piastowe – Dukla (10 kilometrów) i Dukla – Barwinek (18 kilometrów). Na całej długości tej części S19 poza tunelami planowana jest budowa 42 estakad o łącznej długości ponad 15 kilometrów i wielu przejść dla zwierząt. W Polsce Via Carpathia ma liczyć łącznie niecałe 700 kilometrów.
Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego łączącego w pierwotnej koncepcji kraje bałtyckie z krajami południowej Europy. Przebiega przez: Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecji. Potencjał szlaku via Carpatia może być wykorzystany w wielu relacjach transportowych, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz UE, również w relacji z Bałkanami. Przewidziana jest budowa odgałęzień szlaku w kierunku na Ukrainę i Białoruś, ale także otwarcie na bałtyckie porty Trójmiasta.
Źródło: PAP; naszdziennik.pl
W końcu ktoś myśli także o polskich interesach, a nie tylko o niemieckim tranzycie.