Personifikacje Polski w sztuce. przeglądając zbiory Wikimedia Commons (miejsce z ogólnodostępnymi plikami, należącymi do domeny publicznej) natrafiłem na bardzo ciekawy folder, w którym było kilka obrazów, w których Polska przedstawiona została jako kobieta. Personifikacja (uosobienie) polega na metaforycznym przedstawianiu zwierząt i roślin, przedmiotów nieożywionych, zjawisk lub idei jako osób ludzkich, w tym przypadku, artyści przedstawili swoją ojczyznę jako kobietę…

Polonia – postać kobieca, personifikacja Królestwa Polskiego po raz pierwszy pojawiła się w 1564 roku w dziele Stanisława Orzechowskiego „Quincunx to jest wzór Korony Polskiej na cynku wystawiony”. Widzimy ją tu jako kobietę z wpisanym w jej sylwetkę Orłem, w koronie na głowie, stojącą na ramionach papieża i króla polskiego.
Symboliczne nazwanie kraju żeńskim imieniem w łacinie, było popularne w wieku XIX, na przykład Germania, Brytania.
Obraz Jana Matejki: Polonia II, ilustracja do Psalmów przeszłości Zygmunta Krasińskiego
Obrazy „Polonia” Jacka Malczewskiego, więcej o motywach Polonii w jego obrazach możecie przeczytać w tym artykule Justyny Napiorkowskiej: Polonia Malczewskiego
Polonia – cykl dziewięciu czarno-białych rysunków autorstwa polskiego malarza Artura Grottgera przedstawiających sceny z powstania styczniowego z roku 1863. Znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie. Przedstawiony poniżej rysunek to pierwsza część cyklu: strona tytułowa – alegoria zniewolonej Polski zakutej w kajdany przez trzech zaborców – Austrię, Prusy i Rosję.
Brama Lubelska w Zamościu. płaskorzeźba po stronie północnej, przedstawiająca m.in. personifikację patronki bramy, „Polonii”
Jacek Mierzejewski – polski malarz, członek grupy „Formiści”. Obraz Polonia z 1915 roku znajdujący się w Muzeum Narodowym w Warszawie:
Alegoria Umarłej Polski Włodzimierza Tetmajera, malarza i grafika, jednego z czołowych przedstawicieli Młodej Polski. Brat przyrodni poety Kazimierza Przerwy-Tetmajera.
Moneta Polonia z 1932 roku; autor projektu: Antoni Madeyski
Jan Matejko, Polonia, 1863. Olej na płótnie, 156 × 232 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie. Obraz jest następstwem porażki powstania styczniowego z 1863 r. Jest to jeden z najbardziej patriotycznych obrazów namalowanych przez Matejkę. Jeńcy czekają na zsyłkę na Syberię. Rosyjscy oficerowie i żołnierze nadzorują kowala zakuwającego w kajdany kobietę (Polonię). Kobieta obok może symbolizować Litwę.