Komisja Europejska wszczyna postępowanie w/s Przewozów Regionalnych, które od niedawna zaczęły przynosić zyski - PrawicowyInternet.pl
piątek, 10 lipca, 2020

Komisja Europejska wszczyna postępowanie w/s Przewozów Regionalnych, które od niedawna zaczęły przynosić zyski

on

- Reklama-
- Reklama -
- Reklama -

Urzędnicy z Komisji Europejskiej idą za ciosem. Po tym jak w ubiegłym tygodniu wszczęli postępowanie w/s rzekomo nielegalnych ulg podatkowych dla polskich stoczni, wczoraj ruszyło postępowanie w/s restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. Przypomnijmy, że ten największy polski przewoźnik kolejowy przez pierwsze 15 lat istnienia generował same straty. W 2015 roku dokonano restrukturyzacji i już w 2016 roku spółka przyniosła 51 mln zł zysku. Wynik za 2017 rok będzie podobny, a to nie podoba się największym zagranicznym konkurentom.

Przypomnijmy – 15 stycznia Komisja Europejska (KE) wszczęła dochodzenie w sprawie zachęt podatkowych dla stoczni zlokalizowanych na terytorium Polski. Zdaniem przedstawicieli KE takie zachęty (tj. niższe podatki) mogą dawać stoczniom w Polsce nieuprawnioną przewagę nad konkurencją zlokalizowaną zagranicą. Nieco ponad tydzień później urzędnicy z Brukseli wszczęli kolejne postępowanie – tym razem w/s pomocy restrukturyzacyjnej polskiego państwa dla największego kolejowego przewoźnika, tj. Przewozów Regionalnych.

We wrześniu 2015 r. Polska poinformowała Komisję Europejską, że spółka Przewozy Regionalne otrzymała pomoc na restrukturyzację o łącznej wartości 770 mln zł (ok. 181 mln euro). Wówczas to państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu dokapitalizowała spółkę wspomnianą kwotą i stała się jej większościowym udziałowcem. Przewozy Regionalne wykorzystały te pieniądze na spłatę długów i sfinansowanie restrukturyzacji. Efekt był niesamowity. Po nieprzerwanych 15 latach przynoszenia strat i nierentownej działalności, spółka (która w między czasie dokonała rebrandingu i zaczęła działać pod marką PolRegio) w 2016 roku odnotowała zysk netto na poziomie 51,2 mln zł. Wyniki za 2017 rok mają być podobne (- “Ten rok zakończymy zyskiem w przedziale 50-60 mln zł. Wynik będzie nie gorszy niż rok temu” – powiedział w listopadzie ub.r. Krzysztof Zgorzelski, prezes Przewozów Regionalnych).

W tym miejscu warto wspomnieć, że zgodnie z unijnymi zasadami przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej, a takim przedsiębiorstwem były bez wątpienia Przewozy Regionalne, mogą otrzymać pomoc restrukturyzacyjną państwa tylko raz na 10 lat. Urzędnicy z Brukseli podejrzewają, że nasz największy kolejowy przewoźnik pomoc państwa (pod różnymi postaciami) otrzymywał także wcześniej i – co istotne – nie upłynęło 10 lat od czasu otrzymania takiej pomocy po raz ostatni. W konsekwencji wszczęto w tym zakresie unijne postępowanie.

Efekt tego postępowania może być taki, że państwowe Przewozy Regionalne (w najgorszym przypadku) będą musiały zwrócić otrzymane od państwa pieniądze. A taki scenariusz będzie oznaczał de facto upadek spółki. Warto wiedzieć, że zagraniczni przewoźnicy kolejowi (którzy do tej pory działają na polskim rynku w dość ograniczonym zakresie) tylko czekają na takie rozstrzygnięcie.

Za: niewygodne.info.pl

Komentarze:

komentarzy

- Reklama -
Konserwatywny blog informacyjny. Główne zasady: weryfikujemy udostępniane wiadomości, zawsze jesteśmy po stronie polskiej racji stanu, obnażamy zagrożenia, które czyhają na naszą Ojczyznę. Zapraszamy do współpracy!
134,742FaniLubię
18,065ObserwującyObserwuj
115,000SubskrybującySubskrybuj
Jeśli chcesz wesprzeć finansowo działalność mojego bloga oraz kanału na YouTube, możesz to zrobić poniżej

Musisz przeczytać!

Cała Solidarna Polska Zbigniewa Ziobro opowiedziała się przeciwko aborcji!

1
Projekt "Zatrzymaj Aborcję"  usuwa z polskiego porządku prawnego przesłankę eugeniczną przy dopuszczalności aborcji. Możliwość przerywania ciąży, a precyzyjniej nazywając pozbawiania życia istoty ludzkiej przed...
Blog Dariusza Mateckiego

PrawicowyInternet.pl jest moim blogiem, który działa obok kanału na YouTube o tej samej nazwie. Zapraszam Was na mój prywatny fanpage na Facebooku oraz na mojego Twittera.

Komentarze:

komentarzy